Sportvoeding: een aantal basisregels

Sportvoeding: een aantal basisregels
  1. Vang het verlies van vocht en mineralen door zweten op met een isotone sportdrank voor een betere prestatie en het vermijden van spierkrampen
    Een vochtverlies van slechts 2% zorgt al voor een prestatievermindering van 20%, rehydrateren is dus de boodschap!

    Koop je sportdrank of energygel? Kijk zeker ook eens de verpakking na! Pure glucose is goedkoop en zorgt voor een snelle piek, maltodextrine daarentegen is complexer en wordt verknipt in glucose, waardoor dit proces langzamer verloopt. Een ideale sportdrank bevat een combinatie van maltodextrine en fructose, de zogenaamde 2:1 verhouding. Maltodextrine en fructose worden op een verschillende manier opgenomen, waardoor ze elkaar aanvullen en je dus veel meer koolhydraten kan opnemen. 

  2. Neem voldoende voeding in tijdens de inspanning om een energiedipje te voorkomen. 
    Dit kan onder de vorm van gels, repen, maar bijvoorbeeld ook peperkoek. Een goede regel bij duursporten is per uur sporten 60g koolhydraten innemen, dit komt bijvoorbeeld overeen met 1 bidon isotone sportdrank én 1 energygel. Ook vaak last van maag- of darmen bij het innemen van sportdrank of energygel? Sportvoeding van Sanas bevat geen overbodige smaak- of kleurstoffen waardoor ze makkelijk verteerbaar is. 

  3. Werk na het sporten onmiddellijk aan je herstel. Een goede hersteldrank zorgt voor minder krampen of spierpijn.
    Na duursporten zoals lopen of fietsen drink je best binnen de 30 minuten een hersteldrank met 70% koolhydraten en 30% eiwitten. De koolhydraten geven het lichaam een signaal om spierherstel op te starten, waarbij eiwitten als bouwstenen worden gebruikt.
    Bij krachtsporten kan een combinatie van wei- en casëineeiwitten zorgen voor het behouden van de spiermassa. Een shake met enkel wei-eiwitten zorgt voor een snelle piek aan aminozuren voor het opbouwen of onderhouden van de spiermassa.
    Geen fan van shakes? Sanas biedt ook een mix voor pannenkoeken of vanillepudding aan.

  4. Graag een extraatje?
    Guarana is een plantenextract dat een natuurlijke vorm van cafeïne bevat, maar slechts langzaam vrijkomt zodat de werking verschillende uren aanhoudt en er geen bijwerkingen zoals nervositeit, slapeloosheid of maagpijn optreden. Ook ideaal als alternatief voor suikerrijke energydrinks tijdens het studeren, nachtwerk of voor een lange autorit. 
    Nitro fuel is een pre-workout formule dat zorgt voor een natuurlijke verwijding van de bloedvaten waardoor de doorbloeding en zuurstofopname stijgt. Hieraan is slechts een kleine hoeveelheid cafeïne toegevoegd waardoor er geen sprake is van hartkloppingen of opgejaagd gevoel.  

Vragen of advies op maat van jouw sportpresaties? Wij geven graag antwoord op al jouw vragen.